A6 JEESUS JA SYNTINEN 15.1.2023
Kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet. Jeesus liikkui mielel-lään sellaisen kansanosan parissa, joka tunnisti itsessään tämän olotilan. Fariseukset ja kirjanoppineet, jotka pyr-kivät noudattamaan Mooseksen lakia, eivät nähneet lan-gennutta asemaansa Jumalan edessä. Ansiovanhurskautta rakentaessaan he eivät kyenneet tuntemaan aitoa syyl-lisyyttä tekojensa, ajatustensa tai motiiviensa vuoksi. Heidän suhtautumisensa lähimmäisiin oli etäinen ja vaati-va (MATT 23:2-7). Sen vuoksi heidän oli vaikea käsittää sitä, että Jumalan Pojaksi itseään kutsuva Jeesus vietti aikaansa lakia ymmärtämättömien syntisten kanssa:
Publikaanit ja syntiset tulivat kaikki Jeesuksen luo kuu-lemaan Häntä. Mutta fariseukset ja kirjanoppineet nurisivat: "Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan." (LUUK 15:1-2)
Raamatussa on neljä yksityiskohtaista kuvausta Jeesuk-sen ja syntisen ihmisen kohtaamisesta. Pysähdymme nyt selvittämään, mitä niissä oikein tapahtui. Jotta pää-sisimme sisälle herkkään "atmosfääriin" syntisen ihmisen ja Jumalan välillä, annetaan Hengen puhua sydämellem-me. Suurimman lohdutuksen saamme, kun asetamme it-semme syntisen paikalle!
Sanaa lukeneena ehkä muistatkin, että nämä ainutlaatui-set kohtaamiset tapahtuivat
A fariseuksen kodissa (LUUK 7:36-50)
B Sykarin kaivolla (JOH 4:5-30)
C Jerikon kaupungissa (JOH 19:1-10)
D Jerusalemin temppelialueella (JOH 8:2-11).
A Jeesus ja syntinen fariseuksen kodissa
Siinä kaupungissa oli nainen, joka eli syntisesti (LUUK 7: 37).
Hyvin merkittävä mielenmuutos oli tapahtunut tämän naisen sydämessä jo ennen kuin hän kohtasi Vapahtajan. Häpeä prostituoidun ammattiaan kohtaan oli täyttänyt hänen mielensä. Naisen kaipaus puhtaaseen elämään sai mahdollisuuden toteutua, kun hän kuuli, että syntisten ystävä, Jeesus, oli vierailulla lähistöllä asuvan fariseuk-sen kodissa.
Halu omakohtaiseen syntien anteeksisaamiseen voitti pelon, joka liittyi fariseuksen kotiin astumiseen. Porton palkalla hankitun äärimmäisen kalliin alabasteriöljyn uh-raaminen oli vähäistä Jeesuksen lähelle pääsemisen rin-nalla. Luukas kertoo, kuinka poikkeuksellisen kauniilla tavalla nainen tuossa lyhyessä kohtaamisessa vuodatti sekä rikki menneen elämämänsä tuskan että sydämen rakkautensa Jeesukselle (LUUK 7:37-38).
Sanoja ei paljon tarvittu: Jeesus katsoi sydämeen. Näh-dessään naisen vilpittömän katumuksen, suuren us-kon ja ensirakkauden Jeesus lähestyi häntä armahtaen ja talon isännän edessä puolustaen:
"Sen tähden sanon sinulle: hänen paljot syntinsä on annettu anteeksi, ja sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta se, jolle annetaan vähän anteeksi, rakastaa vähän." Sitten Hän sanoi naiselle: "Sinun syntisi ovat anteeksi annetut. Sinun uskosi on sinut pelastanut. Mene rauhaan." (LUUK 7: 47-50)
Jeesuksen arvostus, kunnioitus ja huolenpito naista koh-taan poikkesi ensimmäisen vuosisadan roomalaisesta ja juutalaisesta suhtautumisesta naisiin. Jeesus ei käsitellyt naisen mennyttä elämää enempää, vaan antoi rak-kautensa ja läsnäolonsa hoitaa sen jättämiä haavoja. Pitkä tie parantumiseen tunteiden ja ihmissuhteiden ta-solla oli luonnollisesti edessä, mutta kestävä perustus oli nyt laskettu.
Usko Jeesuksen sanaan anteeksiantamuksesta on lähtökohta omantunnon rauhaan ja uuteen elämään.
"Mene rauhaan" riittää evästykseksi meillekin, jotka Jee-suksen armon varaan haluamme synteinemme jättäytyä. Jeesuksen antama rauha kumpuaa sovinnosta Jumalan kanssa. Se tuo vapautuksen menneisyyteen liittyvistä oman sydämen syytöksistä. Ennen kaikkea sisäinen rauha on olotila pelastetun elämälle uskonvanhurskaudessa Ju-malan yhteydessä.
Kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla, mutta saavat lahjaksi vanhurskauden Hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Jeesuksessa Kristuksessa. Hänet Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta Hänen vereensä. (ROOM 3:23)
Koska siis olemme tulleet uskosta vanhurskaiksi, meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta (ROOM 5:1).
B Jeesus ja syntinen Sykarin kaivolla
Jeesus sanoi: "Oikein puhuit sanoessasi: 'Ei minulla ole miestä.' Viisi miestä sinulla on ollut, ja se, joka sinulla nyt on, ei ole sinun miehesi. Siinä puhuit totta." (JOH 4:17-18)
Tapaaminen Sykarin kaivolla oli hyvin erilainen kuin edellä kerrottu. Samarialainen nainen, jonka Jeesus siellä arki-sessa tilanteessa kohtasi, ei tuntenut Herraa. Nainen ei alussa tunnistanut uuden elämän tarvettaan eikä sen toteutumismahdollisuutta hänelle vieraassa juutalaisessa miehessä. Jeesuksen piti ensin rakentaa yhteys naiseen, jotta tämä luottaisi Häneen. Historiallisista syistä johtuen Juudean asukkaat suhtautuivat epäluuloisesti samarialai-siin, joita he pitivät sekakansana.
Ystävällisen ja viisaan keskustelun kautta Jeesus tu-tustui naiseen ja sai purettua etnis-uskonnollisen raja-aidan heidän väliltään. Yllä mainittujen tiedon sanojen avulla Hän sitten avasi salaisuuden naisen elämästä. Kun Jeesus samalla todisti itsestään ihmisen sisäisen janon sammuttajana ja sen elävän veden (Hengen) lähteenä, joka kantaa iankaikkiseen elämään, syntyi naisen sisim-mässä kaipaus tämän lahjan omistamiseen (JOH 4:10-26). Syvimmän rakkauden tarve, joka ei ollut tullut tyy-dytetyksi kumppania vaihtamalla, sai nyt Jumalan Pojassa mahdollisuuden täyttyä.
Vähitellen nainen tuli vakuuttuneeksi kohtaamansa juuta-laisen (JOH 4:9) oikeasta identiteetistä: Jeesus muuttui naisen silmissä profeetaksi (JOH 4:19), voidelluksi Mes-siaaksi (Kristukseksi, JOH 4:25-26,28-29) ja maailman Vapahtajaksi (JOH 4:42).
Jeesuksen sanat synnyttävät luottamuksen siihen, että vaikka Kristus tietää kaiken epäonnistuneesta mennei-syydestämme, Hän tarjoaa armossaan uuden alkami-sen mahdollisuuden (JOH 4:29,39; TIIT 3:3-8).
Raamattu ei kerro syitä, miksi Jeesuksen kohtaamien ihmisten seksuaalielämä ja avioliitto oli ajautunut karille. Koska Jeesus tiesi heidän lähtökohtiensa erilaisuuden, hän osasi lähestyä heitä yksilöllisesti. Jumalan Henki ohjasi Häntä. Yhteistä näille kohtaamisille oli kuitenkin Jeesuk-sen suuri hienotunteisuus ja armollisuus. Verrattuna juu-talaisten oppineiden (rabbien) suhtautumiseen syntistä kohtaan oli Jeesuksen näyttämä esimerkki täysin poik-keuksellinen.
Mikä on meidän tapamme puhua tai ajatella ihmisistä, jotka ovat kokeneet haaksirikon jollakin elämän julkisesti näkyvällä alueella?
Jeesuksen suhde syntiseen on yhä sama. Vapahtaja koh-telee säälien meitä, jotka Hänen edessään tunnemme häpeää menneen elämämme epäonnistumisista ja tuhla-tuista vuosia. Syntinsä tuominnutta Jeesus ei enää moiti, vaan rohkaisee jättämään ne taakse, luottamaan Hä-nen sovitusverensä täyteen ansioon ja kertomaan toisillekin Hänen ihmeellisestä rakkaudestaan:
Monet kaupungin samarialaisista uskoivat Jeesukseen nai-sen puheen tähden (JOH 4:39).
Sen tähden Minä sanon sinulle: hänen paljot syntinsä on annettu anteeksi, ja sen vuoksi hän rakasti paljon (LUUK 7:47).
C Jeesus ja syntinen mies Jerikosta
Juutalainen Sakkeus oli poikkeus publikaanien esimiesten joukossa. Publikaaneja eli tullimaksujen kerääjiä alaisi-naan pitävä päämies oli yleensä roomalainen yksityishen-kilö. Hän oli ostanut (vuokrannut) tullinkanto-oikeuden jollekin Rooman valtakunnan sisäisistä tullirajoista ja pal-kannut pavelukseensa tullimiehiä, publikaaneja. Sakkeus oli yksi tällaiseen vauraaseen tullinvuokraajien yhteiskun-taluokkaan kuuluva mies.
Asemastaan huolimatta Sakkeus oli uteliaan kiinnostunut Jeesuksesta, joka suuren ihmisjoukon ympäröimänä saa-pui hänen kotikaupunkiinsa Jerikoon. Luonteeltaan Sak-keus osoittautui suoran toiminnan mieheksi: hän vastasi iloiten Jeesuksen kutsuun ja vastaanotti pelastuksen ko-dissaan perhekuntansa keskellä (LUUK 19:2-6,9). Ympä-ristön silmissä tähän publikaanien esimieheen oli lyöty myös toisenlainen leima:
Tämän nähdessään kaikki nurisivat sanoen: "Syntisen miehen luo Hän meni majailemaan." (LUUK 19:7)
Monilla ihmisillä oli epäilys tullimiesten rehellisyydestä. Publikaanien houkutus liittyi rahanansaintaan, sillä tulli-maksun periminen tarjosi mahdollisuuden ahneuteen eli ylimääräisen tulon hankkimiseen väärin perustein. Sen vuoksi fariseukset ja kirjanoppineet samaistivat publi-kaanit julkisyntisiin. He närkästyivät, kun Jeesus asettui ateriayhteyteen näiden "lain ulkopuolella" elävien kanssa (LUUK 5:27-30; MARK 2:14-16).
Jeesuksen vastaus kovasydämisille ja ylemmyydentuntoi-sille hengellisille johtajille osoittaa, miksi Hän halusi kyl-vää hyvää Sanomaa juuri heidän syntisiksi nimeämiensä ihmisten keskellä:
Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En Minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä (MARK 2:17).
Todellisuudessa me kaikki ihmislapset olemme kadottavan syntisairauden läpikotaisin saastuttamia. Kaikki vain eivät vielä tunnista oireitaan eivätkä koe tarvitsevansa paran-tajaa. Jeesuksen armon kirkkauden läsnäolossa monet Galilean ja Juudean syntiset näkivät kurjan tautinsa; he halusivat avata itsensä taivaallisen Lääkärin paran-nettavaksi ja hylätä entisen elämäntapansa. Jeesus iloitsi huomatessaan, että heidän parissaan Jumalan valtakun-nan evankeliumi sai suurta vastakaikua. Raamatun mu-kaan "heitä oli paljon Hänen seuraajiensa joukossa" (MARK 2:15).
Syntisen kohtaaminen Jeesuksen kanssa sydämen tasolla näkyi muutosvoimana myös hänen ulkonaisessa käyt-täytymisessään. Arvomaailma muuttui. Se vapautti myös Sakkeuksen kiintymyksestä rahaan ja katkaisi vilpin har-joittamisen tullitoiminnassa:
Sakkeus astui esiin ja sanoi Herralle: "Katso, Herra, puolet omaisuudestani minä annan köyhille, ja keneltä olen jotakin kiristänyt, sille maksan nelinkertaisesti takaisin." (LUUK 19:8; MATT 6:19-21)
Niin Jeesus sanoi hänestä: "Tänään on pelastus tullut tälle perhekunnalle, onhan hänkin Aabrahamin poika. Sillä Ihmi-sen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä on kadonnut." (LUUK 19:9-10)
Pelastus uskossa Jeesukseen uudistaa ihmismielen, vapauttaa vääristä riippuvuuksista ja näkyy hyvinä te-koina suhteessa lähimmäisiin (TIIT 2:11, 12,14).
D Jeesus ja syntinen Jerusalemin temppelissä
Evankelista Johannes on merkinnyt muistiin aviorikokseen langenneen naisen ja Jeesuksen kohtaamisen temppelin hiekkapihalla. Tilanteessa toimivat syyttävänä ja rangais-tusta vaativana osapuolena jälleen fariseukset ja kir-janoppineet. He tarkkailivat samalla erityisesti sitä, kuinka Jeesus suhtautuisi Mooseksen laissa avioliiton rikkojalle säädetyn tuomion täytäntöönpanoon (5 MOOS 22:22-24; JOH 8:3-6).
Jeesus sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heit-täköön ensimmäisenä häntä kivellä." Kuultuaan Jeesuk-sen sanat he lähtivät pois toinen toisensa jälkeen, van-himmasta alkaen. (JOH 8:9)
Tällä yhdellä lauseella Jeesus riisui ihmiseltä oikeuden syyttää ja tuomita toista ihmistä syntikysymykses-sä. Raamatun mukaan parhainkin lain kiivailija on synti-sen lihansa niin heikentämä, ettei kykene lakia noudat-tamalla ansaitsemaan vanhurskautta Jumalan edessä (GAL 2:16; 3:11,22; MATT 5:20; JAAK 2:10). Olemme kaikki armoa tarvitsevia! Syyttämis- ja tuomitsemisvaltaa ei ole edes kristityllä, vaikka sitä näkee harrastettavan esimerkiksi sosiaalisen median keskustelupalstoilla - jopa Jeesuksen seuraajiin kohdistaen (MATT 7:1-5; ROOM 14: 10).
Jeesuksen tavoin toisen rinnalle nöyryydessä asettumi-nen, rakkaudessa kehottaminen, synnistä muistuttaminen tai varoittaminen ja sanalla oikeaan ohjaaminen ei ole syyttämistä. Syyttäjän osa on Vastustajallamme.
Langennutkin uskova on Jeesuksen kalliisti lunastama ja Jumalan vanhurskauttama. Hänen heikkoutensa jul-kinen vikoileminen ja ruotiminen ei ole Herran tahdon mukaista. Tästä aiheesta kirjoitti Hannu Enbuska vaka-vasti 6.1.2023 eräässä kristittyjen facebook-ryhmässä. Lainaan hänen erinomaisen kirjoituksensa tähän väliin:
Palataksemme takaisin temppelialueelle, Jeesuksen sano-jen ja pyhyyden edessä juutalaisten hengellisten johtajien halu syyttää hävisi. Naisen arvostelijat poistuivat yksi toisensa jälkeen paikalta. Vain aviorikoksesta tavattu nai-nen jäi odottamaan Jeesuksen tuomiota:
Jeesus sanoi hänelle: "En Minäkään sinua tuomitse. Mene, äläkä enää syntiä tee." (JOH 8:11)
Kaikkein pyhin ihminen, Hän, joka kaikessa täytti Isän tahdon ja jolla olisi ollut valta "lukea lakia", ei tuominnut syntistä. Jeesus erotti ihmisen hänen teoistaan, sillä tuomion aika ei ollut vielä tullut (1 PIET 4:5). Armah-taessaan naisen Jeesus ilmaisi, että aviorikos on syntiä, ja kehotti häntä luopumaan siitä.
Jeesus ei jätä seuraajiaan ponnistelemaan omin voimin entisten tapojen, kiusausten ja sisäisten tunnevammo-jen kurimukseen. Hän lahjoittaa Hengen voimaksi parantumiseen, tahtoelämän vahvistumiseen ja synnin vallan kukistamiseen (EFES 3: 16).
Jumalan sana on itsessään synnistä nuhteleva ja ojentava sekä vanhurskaaseen vaellukseen kasvattava (2 TIM 3: 16). Siitä löytyvät menettelytapaohjeet sekä kahdenkes-kiselle että seurakunnan vanhimpien ja opettajien toi-mesta tapahtuvalle synnistä nuhtelemiselle (MATT 18: 15-18; LUUK 17:3-4; 1 TESS 5:14; 1 TIM 5: 20-22; 2 TIM 4:1-3; TIIT 1:10-14; 2:15).
Jeesus olisi ollut valmis antamaan anteeksi fariseuksille, kirjanoppineille ja kansan vanhimmillekin. He eivät vain tunnistaneet sitä, että myös sisäiset siteet - kuten ylpeys, armottomuus, tekopyhyys, itserakkaus, kateus, ahneus ja viha - ovat merkkejä elämisestä erossa Jumalasta (LUUK 11:39, 20:46-47; APT 7:51). Peite silmillään he menivät pois Jeesuksen ankarista nuhteista ja varoituksista huoli-matta, eivätkä ilmaisseet tarvitsevansa Häntä.
Kristittyinä me emme hyväksy epäuskoisessa maailmassa vallitsevaa laittomuutta. Puhumalla ja kirjoittamalla me kiivaastikin vastustamme sanalle vieraita arvoja yhteis-kunnassamme. Samalla me haluamme kuitenkin erottaa lähimmäisemme teot ja itse ihmisen toisistaan. Raamattu tuomitsee synnilliset teot ja asenteet, mutta kertoo Ju-malan rakastavan jokaista syntistä. Hänen uhrautuva agapensa säteilee Golgatalta yhtä hyvin avioliitossa epä-onnistuneisiin, addiktioiden orjuuteen joutuneisiin, seksu-aalista suuntautumistaan kyseleviin ja rikosten poluille eksyneisiin kuin "siivompiin" syntisiin.
Hengellinen taistelumme ei siten suuntaudu ihmistä vas-taan, vaan kamppailemme rukouksin pahuuden henkival-tojen vaikutuksen torjumiseksi yksilöiden elämässä ja kansakuntamme keskellä (EFES 6:12).
Jos evankeliumimme on peitossa, peite on niissä, jotka joutuvat kadotukseen, niissä epäuskoisissa, joiden mielet tämän maailman jumala on sokaissut, niin ettei heille loista se valo, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evan-keliumista, Hänen, joka on Jumalan kuva (2 KOR 4:3-4)